اسکن PET قلب یا توموگرافی انتشار پوزیترون چیست؟

اسکن PET قلب یا توموگرافی انتشار پوزیترون چیست؟
0 ۱,۲۶۹

اسکن PET قلب

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) از قلب یک آزمایش تصویربرداری است که با استفاده از رنگ مخصوص به پزشک اجازه می دهد مشکلات قلب شما را بررسی کند. این رنگ حاوی ردیاب های رادیواکتیو است که در مناطقی از قلب، که ممکن است آسیب دیده یا بیمار باشند، متمرکز میشود. با استفاده از اسکنر PET ، پزشک می تواند این مناطقرا مشاهده کند. اسکن PET قلب معمولاً یک روش سرپایی است ، به این معنی که شما مجبور نیستید یک شب در بیمارستان بمانید.

چرا اسکن PET قلب انجام می شود

اگر هر یک از این علائم را داشته باشید و سایر آزمایشات قلب ، مانند اکوکاردیوگرام (ECG) یا آزمایش استرس قلبی ، اطلاعات کافی در اختیار پزشک شما قرار ندهد ، ممکن است پزشک PET اسکن قلب را نیز تجویز کند.

  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • درد قفسه سینه
  • احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه
  • مشکل تنفس
  • ضعف
  • تعریق زیاد

برای ردیابی اثربخشی درمان بیماری های قلبی نیز می توان از اسکن PET قلب  استفاده کرد.

خطرات اسکن PET قلب

در اسکن هسته ای قلب از ردیاب های رادیواکتیو استفاده می شود ، اما این میزان از اشعه برای شما مضر نیست.و تاثیر آن بر روند طبیعی بدن بسیار ناچیز است.

مزایای این آزمون بسیار بیشتر از مضرات آن است. با این حال ، این اشعه ممکن است برای جنین یا نوزاد مضر باشد. اگر شک دارید که ممکن است باردار باشید یا از نوزاد نگهداری می کنید، پزشک ممکن است فرم دیگری از آزمایش را به شما پیشنهاد دهد.

نحوه آماده شدن برای اسکن

  • در مورد هر دارویی که مصرف می کنید اعم از داروهای تجویز شده ، بدون نسخه یا حتی مکمل های غذایی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ممکن است به شما دستور داده شود که حداکثر تا هشت ساعت قبل از عمل خود چیزی نخورید. اما می توانید آب بنوشید.
  • اگر باردار هستید ، یا ممکن است که باردار باشید یا شیرده هستید ، به پزشک خود اطلاع دهید. این آزمایش ممکن است برای جنین یا نوزاد شماایمن نباشد.
  • همچنین باید هر بیماری ای که دارید را به پزشک خود بگویید. به عنوان مثال ، اگر مبتلا به دیابت هستید ، ممکن است به دستورالعمل های خاصی برای آزمایش نیاز داشته باشید ، زیرا ناشتایی می تواند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد.
  • قبل از آزمایش، از شما خواسته میشود که لباس مخصوص بیمارستان را بپوشید و تمام جواهرات خود را در کیفتان بگذارید.

چگونه اسکن PET قلب انجام می شود

ابتدا شما روی صندلی می نشینید. سپس یک تکنسین از بازوی شما رگ می گیرد که از طریق آن، یک رنگ مخصوص با ردیاب های رادیواکتیو به شما تزریق می شود. بدن شما برای جذب ردیاب ها به زمان نیاز دارد ، بنابراین حدود یک ساعت صبر خواهید کرد. در این مدت ، تکنسین، الکترودهای نوار قلب (ECG) را به قفسه سینه شما متصل می کند

تا ضربان قلب شما را نیز کنترل کند. در مرحله بعدی ، اسکن خواهید شد. پس باید دراز روی یک میز باریک متصل به دستگاه PET دراز بکشید. میز به آرامی و آرام به داخل دستگاه حرکت میکند. در طول اسکن تاجایی که ممکن است باید ثابت و به همان حالت درازکش باقی بمانید؛

البته در زمان های خاص ، تکنسین به شما می گوید که بی حرکت بمانید، تا واضح ترین تصاویر گرفته شود. پس از ذخیره تصاویر در رایانه ، می توانید از دستگاه خارج شوید. سپس تکنسین الکترودها را برداشته و آزمایش به پایان می رسد.

پس از اسکن

بهتر است بعد از آزمایش مایعات زیادی بنوشید تا ردیاب ها را از بدن خارج کنید. به طور کلی ، تمام ردیاب ها به طور طبیعی پس از دو روز از بدن شما خارج می شوند.

یک متخصص آموزش دیده برای خواندن اسکن PET ، تصاویر شما را تفسیر کرده و گزارش کتبی آن را به شما میدهد که در اختیار پزشکتان قرار دهید و پزشک با توجه به آن، درباره اقدامات بعدی تصمیم گیری کند.

منبع Health Line

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.