میوکاردیت چیست ؟

میوکاردیت چیست
0 ۱,۴۵۷

میوکاردیت چیست؟

میوکاردیت چیست – میوکاردیت بیماری است که به علت التهاب میوکارد (لایه عضلانی دیواره قلب) ایجاد می شود. این عضله وظیفه انقباض و استراحت قلب، در پمپاژ خون به قلب و بقیه اعضای بدن را دارد.

وقتی این عضله ملتهب می شود ، توانایی آن در پمپاژ خون کمتر می شود. این امر باعث بروز مشکلاتی مانند ضربان قلب غیر طبیعی ، درد قفسه سینه یا مشکل تنفس می شود.

در موارد شدید ، می تواند باعث لخته شدن خون شود که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی ، آسیب به قلب با نارسایی قلبی یا مرگ می شود.

علت میوکاردیت چیست؟

در بسیاری از موارد ، علت دقیق میوکاردیت یافت نمی شود. وقتی علت میوکاردیت یافت می شود ، که عفونی است. مانند عفونت ویروسی (شایع ترین) یا عفونت باکتریایی ، انگلی یا قارچی.

برخی از بیماری های خود ایمنی ، مانند لوپوس (SLE) یا آرتریت روماتوئید، می توانند سیستم ایمنی بدن را در مقابل قلب چرخانده و منجر به التهاب و آسیب به میوکارد شوند.میوکاردیت چیست

علائم چیست؟

نکته خطرناک در مورد میوکاردیت این است که می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد و در هر سنی رخ دهد و ممکن است بدون بروز علائم ادامه یابد. اگر علائم ایجاد شود ، اغلب شبیه علائمی است که ممکن است با آنفولانزا تجربه کنید ، مانند:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تب
  • درد مفصل
  • تورم اندام تحتانی
  • احساس درد در قفسه سینه

بسیاری از اوقات ، میوکاردیت ممکن است به خودی خود و بدون درمان فروکش کند. حتی برخی از موارد که به مدت طولانی ادامه دارد ، هرگز علائم ناگهانی نارسایی قلبی را ایجاد نمی کند. اما ، به طور مخفیانه ، ممکن است به عضله قلب آسیب برساند.

چگونه تشخیص داده می شود؟

اگرچه تشخیص میوکاردیت دشوار است ، اما پزشک می تواند از این آزمایشات جهت تشخیص یا رد سایر علل استفاده کند:

  • آزمایش خون: برای بررسی علائم عفونی یا التهاب.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: برای نشان دادن آناتومی قفسه سینه و علائم بالقوه نارسایی قلبی.
  • الکتروکاردیوگرام (ECG): برای بررسی ضربان قلب و ریتم های غیر طبیعی، که ممکن است نشان دهنده آسیب دیدن عضله قلب باشد.
  • اکوکاردیوگرام :برای کمک به تشخیص مسائل ساختاری یا عملکردی در قلب و عروق مجاور.
  • نمونه برداری از میوکارد : در بعضی موارد ، ممکن است در طی کاتتریزاسیون قلب انجام شود تا پزشک بتواند تکه کوچکی از بافت عضلانی قلب را بررسی کند.

میوکاردیت چیست

عوارض بیماری:

میوکاردیت می تواند آسیب قابل توجهی به قلب وارد کند. پاسخ سیستم ایمنی بدن ، به دلیل وجود ویروس یا عفونت دیگری که باعث میوکاردیت شده ، می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند

مانند برخی از مواد شیمیایی یا بیماری های خود ایمنی که می توانند باعث میوکاردیت شوند. این در نهایت می تواند منجر به نارسایی قلبی و در نهایت مرگ شود. این موارد نادر است ، زیرا بیشتر بیمارانی که میوکاردیت دارند بهبود می یابند و قلب فعالیت سالم خود را دوباره از سر می گیرند. عوارض دیگر شامل مشکلات در ریتم یا ضربان قلب ، حمله قلبی و سکته مغزی است. در موارد نادر ، پیوند قلب ضروری است.

میوکاردیت همچنین با مرگ ناگهانی مرتبط است. معمولا تا 9 درصد کالبد شکافی ها در بزرگسالان التهاب عضله قلب را نشان می دهند. این تعداد در کالبد شکافی بزرگسالان جوانی که التهاب عضلات قلب را نشان می دهند ، به 12 درصد می رسد.میوکاردیت چیست

میوکاردیت چگونه درمان می شود؟

  • کورتیکواستروئید درمانی (برای کمک به کاهش التهاب)
  • داروهای قلبی مانند بتا بلاکر ، مهار کننده ACE یا ARB
  • تغییرات رفتاری ، مانند استراحت ، محدودیت مایعات و رژیم کم نمک
  • دیورتیک درمانی برای درمان اضافه بار مایعات
  • آنتی بیوتیک درمانی

درمان به منبع و شدت التهاب قلب بستگی دارد. در بسیاری از موارد ،  با اقدامات مناسب بهبود می یابد و شما به طور کامل بهبود خواهید یافت.

تقریباً همه این روش های درمانی برای کاهش فشار قلب در  فعالیت است؛ تا بتواند خود را بهبود بخشد.

اگر قلب از کار بیفتد ، سایر اقدامات تهاجمی ممکن است در بیمارستان انجام شود. کاشت ضربان ساز و / یا دفیبریلاتور ممکن است لازم باشد. وقتی قلب به شدت آسیب دیده باشد ، پزشکان ممکن است پیوند قلب را توصیه کنند.

چشم انداز میوکاردیت چگونه است ؟

چشم انداز میوکاردیت بیشتر مثبت است. بر اساس بنیاد میوکاردیت برآورد می شود که احتمال عود آن تقریباً 10 تا 15 درصد باشد. اکثر افراد مبتلا به میوکاردیت بهبود می یابند و هیچ اثر سوئی بر روی قلب در طولانی مدت ندارد. پزشکان معتقدند که میوکاردیت ارثی نیست و هیچ ژنی که علت آن باشد تا کنون یافت نشده. اما تحقیقات درباره میوکاردیت همچنان ادامه دارد.

منبع Health Line

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.