فشار خون بالا و درمان

فشار خون بالا و درمان
0 ۶۹۹

فشار خون بالا

فشار خون بالا و درمان  – امروزه فشار خون بالا یک مشکل بزرگ است. و با افزایش سن (معمولا سن بالای 45)ریسک ایجاد این بیماری بالا می رود.

فشار خون بالا چیست؟

پمپاژ خون از طریق سیستم گردش خون تحت فشار است ، دقیقاً مانند آب موجود در لوله های یک خانه. و همانطور که فشار زیاد آب می تواند به لوله ها و شیر آب آسیب برساند

فشار خون بالا نیز می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که نیرویی که به دیواره شریان وارد می شود به طور غیر طبیعی زیاد باشد.

عوارض فشار خون بالا

با گذشت زمان ، افزایش فشار می تواند طیف وسیعی از مشکلات را ایجاد کند. مثل آنوریسم های(برجستگی های کوچکی که در رگ ها ایجاد میشوند)مغزی که در صورت پاره شدن باعث خونریزی و سکته میشود،

بزرگ شدن قلب و نارسایی آن، آسیب عروق کلیوی، آسیب عروق چشمی و ایجاد مشکلات بینایی و …

ریسک فاکتور های فشار خون بالا

بسیاری از عوامل می توانند منجر به فشار خون شوند. واضح است که رژیم غذایی در این میان نقش مهمی دارد. مقدار زیاد نمک ، پتاسیم کم و الکل بیش از حد همگی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهند.

استرس زیاد و فعالیت بدنی کم و همچنین اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهند، و مانند بسیاری از بیماری های مزمن ، فشار خون بالا نیز در خانواده ها ممکن است موروثی باشد، که نشان می دهد ژنتیک نیز در آن نقش دارد.

در بعضی از بیماران ، فشار خون بالا به سایر مشکلات پزشکی آنها مربوط می شود یا می تواند از عوارض جانبی داروهای خاص باشد. به این شکل از بیماری، فشار خون ثانویه گفته می شود ، زیرا به طور ثانویه نسبت به سایر شرایط پزشکی اتفاق می افتد.

کرایتریای تشخیصی

اگر در مانیتورینگ 24 ساعته، میانگین  حداقل 2 بار فشارخون هنگام بیداری بیشتر مساوی 85/135 و میانگین حداقل 2 بار  فشارخون هنگام خواب بیشتر مساوی 75/120 باشد یا فشار خون در حداقل دو بار ویزیت در مطب بیشتر مساوی 90/140 باشد تشخیص فشار خون بالا گذاشته میشود.

فشار خون بالا به ندرت با علائم همراه است و شناسایی آن معمولاً از طریق غربالگری یا هنگام مراجعه به پزشک برای یک مشکل غیرمرتبط است. برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا ، سردرد (به خصوص در پشت سر و هنگام صبح) ، و همچنین سبکی سر ، سرگیجه ، وزوز گوش (یا خش خش در گوش ها) ، تغییر دید و گاهی غش کردن را گزارش می کنند.

روش های پیشگیری 

برای جلوگیری از فشار خون بالا، ابتدا رژیم خود را اصلاح کنید. رژیم غذایی  DASH(رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا)، که به استفاده  از میوه ها و سبزیجات و محصولات لبنی کم چربی یا بدون چربی تأکید دارد، می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. و نتایج پیروی از آن اغلب طی دو هفته مشخص میشود.

همراه با یک رژیم غذایی سالم ، لازم است که تا حد امکان برای جلوگیری از فشار خون بالا فعال باشد. محققان دانشگاه مینه سوتا مقاله ای منتشر کردند که نتایج آن نشان می دهد که هر چه فرد فعالیت ورزشی بیشتری داشته باشد احتمال ابتلا به فشار خون بالا در او پایین تر است.

طبق یک بررسی منتشر شده در سال 2003 ، کاهش فشار خون تا 5 میلی متر جیوه می تواند خطر سکته مغزی را تا 34 درصد ، بیماری ایسکمیک قلب را 21 درصد کاهش دهد و احتمال زوال عقل یا دمانس ، نارسایی قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

درمان

پزشکان طیف گسترده ای از داروهای فشار خون بالا را در دسترس دارند. این دارو ها شامل دیورتیک ها – که اغلب “قرص های آب” نامیده می شوند، مسدود کننده های بتا ، مسدود کننده های کانال کلسیم ، مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) ، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II  (ARB) و انواع دیگر داروها.

اگر به مرحله نیاز به این دارو ها برسید ، ممکن است مجبور باشید آنها را تا آخر عمر مصرف کنید. این یک دلیل خوب دیگر برای تمرکز بر پیشگیری است.فشار خون بالا و درمان

پزشک معالج با توجه به وضعیت جسمی شما برایتان یک فشار خون هدف تعیین میکند و داروهای کاهش دهنده و کنترل کننده فشار خون را برای شما تجویز میکند.

کرایتریای تشخیصی از کتاب:Harrison’s Principles of Internal Medicine/ 20th edition/ McGrawHill / 2018

 

منبع webmd

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.