بیماری های دریچه قلبی

دریچه های قلب چگونه کار می کنند؟

بیماری های دریچه قلبی – دریچه های قلب شما در خروجی هر چهار اتاق قلب شما قرار دارد و جریان خون یک طرفه را در قلب شما حفظ می کند. چهار دریچه قلب باعث میشوند که خون همیشه آزادانه در جهت جلو جریان داشته باشد و به عقب نشت نکند. خون از دهلیز راست و چپ از طریق دریچه های سه لتی و میترال به داخل بطن ها میریزد.

هنگامی که بطن ها پر می شوند دریچه های سه لتی و میترال بسته می شوند. این باعث می شود که خون در حالی که بطن ها منقبض می شوند به عقب یعنی به دهلیزها برنگردد

با شروع انقباض بطن ها ، دریچه های شریان ریوی و آئورت باز می شوند و خون از بطن ها خارج می شود. با شل شدن بطن ها ، دریچه های شریان آئورتی و ریوی بسته می شوند. این دریچه ها از برگشت خون به بطن ها جلوگیری می کنند.

انواع بیماریهای دریچه قلب:

تنگی یا سفتی دریچه ای: این حالت زمانی اتفاق می افتد که دریچه قلب به دلیل سفت شدن، کاملاً باز نشود.

نارسایی دریچه ای: همچنین “دریچه نشتی” نامیده می شود ، این امر در صورت بسته نشدن محکم دریچه اتفاق می افتد.

چه عواملی باعث اختلالات دریچه قلب می شود؟

بیماری دریچه قلب می تواند قبل از تولد (مادرزادی) یا در طول زندگی فرد ایجاد شود. گاهی اوقات ، علت بیماری دریچه ای ناشناخته است. بیماری دریچه مادرزادی، اغلب دریچه آئورتی یا ریوی را درگیر میکنند.

لت های دریچه ها ممکن است اندازه اشتباه یا شکل های نا فرم داشته باشند. بیماری دریچه اکتسابی شامل اختلال در دریچه هایی است که زمانی طبیعی بودند و در طول زندگی به دلیل انواع بیماری ها یا عفونت ها از جمله تب روماتیسمی یا آندوکاردیت تغییراتی در ساختارشان ایجاد شده است.
تغییرات زیادی وجود دارد که می تواند در دریچه های قلب رخ دهد. وترهای تاندونی یا عضلات پاپیلاری می توانند کشیده یا پاره شوند.

آنولوس دریچه می تواند گشاد شود ؛ یا لت های دریچه می توانند فیبروتیک (سفت) و کلسیفیه شوند. سایر دلایل بیماری دریچه عبارتند از:

بیماری عروق کرونر ، حمله قلبی ، کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلب) ، سفلیس (بیماری منتقله از راه مقاربتی) ، فشار خون بالا ، آنوریسم آئورت و بیماری های بافت پیوندی. علل کمتر شایع بیماری دریچه ای شامل تومورها ، برخی از انواع داروها و اشعه می باشد.

علائم بیماری دریچه قلب چیست؟

• تنگی نفس: این مسئله را بیشتر وقتی که فعال هستید (فعالیتهای عادی روزمره خود را انجام می دهید) یا وقتی صاف در رختخواب دراز می کشید ، متوجه می شوید.
  • ضعف یا سرگیجه: ممکن است برای انجام فعالیتهای عادی روزمره خوداحساس ضعف کنید. سرگیجه نیز ممکن است رخ دهد.
  • درد در قفسه سینه: با فعالیت یا هنگام بیرون رفتن در هوای سرد ممکن است در قفسه سینه خود فشار یا سنگینی احساس کنید.
  • تپش قلب
  • تورم پا یا شکم: به این ادم گفته می شود. تورم در شکم ممکن است باعث احساس نفخ شود.
  • افزایش سریع وزن : افزایش وزن دو یا سه پوند در یک روز امکان پذیر است.

چگونه بیماری های دریچه قلب تشخیص داده می شوند؟

پزشک قلب شما می تواند با گرفتن شرح حال شما، انجام معاینه و بررسی نتایج آزمایش هایتان ، این بیماری را تشخیص دهد. آزمایشهای تشخیصی شامل موارد زیرمی باشد:

• اکوکاردیوگرافی
  • اکوکاردیوگرافی از راه مری
  • کاتتریزاسیون قلب (آنژیوگرام نیز نامیده می شود)

با پیگیری این آزمایشات در طول زمان، پزشک می تواند پیشرفت بیماری دریچه را نیز ببیند. این کمک می کند تا در مورد درمان تصمیم بگیرد.

چگونه بیماری دریچه قلب درمان می شود؟

درمان بیماری دریچه قلب به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. سه هدف از درمان بیماری دریچه قلب وجود دارد: محافظت از دریچه در برابر آسیب بیشتر، کاهش شدت علائم و ترمیم یا تعویض دریچه.

از دریچه خود در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید: اگر به بیماری دریچه مبتلا هستید ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آندوکاردیت هستید؛ که یک بیماری جدی است. افرادی که دریچه خود را با جراحی ترمیم یا تعویض کرده اند نیز در معرض خطر بیشتری برای آندوکاردیت هستند. به پزشکان و دندانپزشک خود بگویید که به بیماری دریچه قلب مبتلا هستید.

در صورت مشاهده علائم عفونت (گلودرد ، درد عمومی در بدن ، تب) با پزشک خود تماس بگیرید.برای جلوگیری از عفونت، از دندان و لثه خود به خوبی مراقبت کنید. و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.پزشک ممکن است توصیه کند قبل از انجام هرگونه روشی که منجر به خونریزی شود

مانند هرگونه کار دندانپزشکی (حتی تمیز کردن اساسی دندان ها) ، آزمایشات تهاجمی (هر آزمایشی که ممکن است خون یا خونریزی داشته باشد) و بیشتر جراحی های بزرگ یا جزئی ، آنتی بیوتیک مصرف کنید.

بیماری های دریچه قلبی

داروها: ممکن است برای درمان علائم و کاهش احتمال آسیب بیشتر دریچه، داروهایی برای شما تجویز شود. داروهای رایج بیماری های قلبی شامل موارد زیراست:

1. دیورتیک ها، داروهای ضد آریتمی، گشاد کننده های عروق، مهار کننده های ACE، مسدود کننده های بتا، داروهای ضد انعقاد خون (“رقیق کننده های خون”).
  2. جراحی: شامل ترمیم یا تعویض دریچه قلب است. دریچه ها را می توان با جراحی سنتی دریچه قلب یا جراحی دریچه قلب با حداقل تهاجم، ترمیم یا جایگزین کرد.
منبع webmd