سندرم حاد کرونر و حملات قلبی

سندرم حاد کرونر و حملات قلبی

سندرم کرونر حاد (ACS) به حالتی اطلاق میشود که عروق حامل خون ، اکسیژن و مواد مغذی، مسدود می شوند. حملات قلبی نوعی از ACS به شمار می آیند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که به قلب شما به اندازه کافی خونرسانی نشود. حمله قلبی به عنوان سکته قلبی نیز شناخته می شود. سه نوع حمله قلبی عبارتند از:

• انفارکتوس میوکارد با ارتفاع قطعه ST (STEMI)
  • انفارکتوس میوکارد بدون ارتفاع قطعه (NSTEMI)ST
  • اسپاسم کرونر ، یا آنژین ناپایدار

“قطعه ST” به الگویی که در الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب نشان داده می شود ، اشاره دارد؛ که نمایشی از ضربان قلب شما است. فقط یک STEMI بخشهای مرتفع را نشان می دهد.

STEMI: حمله قلبی کلاسیک یا بزرگ

وقتی بیشتر افراد به حمله قلبی فکر می کنند ، اغلب به یک STEMI فکر می کنند. STEMI زمانی اتفاق می افتد که شریان کرونر (شریان های قلب) کاملاً مسدود شده و قسمت زیادی از عضله قلب خون دریافت نمیکند. این یک حمله قلبی جدی است که می تواند آسیب قابل توجهی وارد کند.

علائم و نشانه های STEMI (حمله قلبی کلاسیک یا بزرگ)

علامت کلاسیک آن درد در مرکز قفسه سینه است. بیماران این درد را به صورت یک درد فشارنده در قفسه سینه توصیف میکنند. برخی از افرادی که STEMI را تجربه می کنند، احساس درد در یک یا هر دو بازو و پشت و گردن و فک نیز دارند.

علائم دیگری که ممکن است همراه با درد قفسه سینه باشد عبارتند از:

• اضطراب
  • سبکی سر
  • عرق سرد کردن

در صورت مشاهده علائم حمله قلبی ، بلافاصله برای کمک پزشکی تماس بگیرید. بیشتر افرادی که سکته قلبی دارند دو یا چند ساعت منتظر کمک می مانند. این تأخیر می تواند منجر به آسیب قلبی پایدار یا مرگ شود.

حملات قلبی NSTEMI

بر خلاف یک STEMI ، شریان کرونر درگیر، فقط تا حدی در مسدود میشود. NSTEMI هیچ تغییری در بخش ST در الکتروکاردیوگرام نشان نمی دهد. آنژیوگرافی کرونر میزان انسداد شریان را نشان می دهد. همچنین در آزمایش خون افزایش سطح پروتئین تروپونین مشاهده می شود. اگرچه ممکن است آسیب قلبی کمتر باشد ، اما NSTEMI هنوز یک بیماری جدی است.

حمله قلبی خاموش ، یا حمله قلبی بدون انسداد

به عنوان اسپاسم کرونر یا آنژین ناپایدار نیز شناخته می شود. علائم آن می تواند مشابه همان حمله قلبی STEMI باشد ، ممکن است با درد عضلانی ، سوء هاضمه و موارد دیگر اشتباه گرفته شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یکی از رگ های قلب آنقدر سفت می شود که جریان خون متوقف می شود یا به شدت کاهش می یابد. اگر شما یک حمله قلبی خاموش داشته اید ، فقط نتایج تصویربرداری و آزمایش خون می توانند به تشخیص آن کمک کنند.

در اسپاسم عروق کرونر، آسیب دائمی وجود ندارد. سکته های قلبی ساکت با اینکه علائم و شدت دو نوع قبلی را ندارد، اما خطر سکته قلبی دیگری را که ممکن است جدی تر باشد، افزایش می دهد.

چه چیزی خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد؟

عوامل خطر برای STEMI و NSTEMI یکسان است:

• سطح بالای کلسترول LDL “کلسترول بد”
  • شیوه زندگی (مثل: کم تحرکی)
  • سن بالا
  • دیابت

همچنین خطراتی در رابطه با جنسیت وجود دارد. به عنوان مثال ، در سن 55 سالگی یا بیشتر ، مردان بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند. اگرچه بعد از یائسگی ، زنان خطراتی مشابه مردان دارند. همچنین ، در مردان شریانهای بزرگ قلب بیشتر درگیر میشوند ؛ در حالی که زنان اغلب انسداد شریانهای کوچکتر قلب را تجربه می کنند.

درمان انواع حملات قلبی

درمان فوری: زمانی که با توجه به علائمتان، پزشک به سکته قلبی در شما مشکوک است.

• آسپرین برای جلوگیری از لخته شدن خون
  • نیتروگلیسیرین برای تسکین درد قفسه سینه و بهبود جریان خون
  • اکسیژن درمانی

پس از تایید حمله قلبی توسط پزشک ، داروهایی را برای شما تجویز می کند. در صورت لزوم ممکن است پزشک جراحی را توصیه کنند.

داروها برای حملات قلبی

حملات قلبی کمتر ممکن است با دارو درمان شود. پزشک بر اساس شرایط ، عوامل خطر و سلامت کلی شما داروهایی را برای شما تجویز می کند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• دارو برای حل کردن لخته هایی که باعث انسداد رگ ها شده اند.
  • داروهای فشار خون برای کمک به کاهش بار قلب و کنترل فشار خون
  • رقیق کننده های خون برای جلوگیری از لخته شدن خون
  • استاتین برای کمک به کاهش کلسترول LDL

درمان جراحی برای حملات قلبی بزرگ

پیوند: یک شریان مسدود شده همچنین ممکن است با پیوند عروق کرونر درمان شود ، که بعضاً به عنوان جراحی بای پس شناخته می شود.

استنت: استنت یک لوله مشبک کوچک و قابل انعطاف است که در محل انسداد قرار می گیرد. که مسیر شریان مسدود شده را برای جریان خون باز می کند.

منبع Health Line