الکتروکاردیوگرام (ECG) چیست ؟

0 ۱,۰۰۹

الکتروکاردیوگرام ( ECG )

الکتروکاردیوگرام چیست ؟ – نوار قلب یک آزمایش ساده و بدون درد است که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند. همچنین به عنوان الکترو کاریوگرام یا EKG شناخته می شود.
هر ضربان قلب توسط یک سیگنال الکتریکی تحریک می شود که از بالای قلب شما شروع می شود و به پایین می رود. مشکلات قلبی اغلب بر فعالیت الکتریکی قلب شما تأثیر می گذارد. اگر علائم یا نشانه های یک مشکل قلبی را دارید، پزشک شما ممکن است EKG را توصیه کند ، از جمله:

• درد در قفسه سینه
  • مشکل تنفس
  • احساس خستگی یا ضعف
  • ضربان قلب ، تند زدن ، یا لرزش قلب شما
  • احساسی که قلب شما ناهموار می زند
  • تشخیص صداهای غیرمعمول هنگامی که پزشک به قلب شما گوش می دهد

اگر شما 50 سال یا بیشتر دارید یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید ، ممکن است پزشک برای بررسی نشانه های اولیه بیماری قلبی، EKG را پیشنهاد دهد.الکتروکاردیوگرام چیست

در طول گرفتن نوار قلب چه اتفاقی می افتد؟

EKG سریع ، بدون درد و بی ضرر است. بعد از تغییر لباس ، یک تکنسین 12 تا 15 الکترود نرم را به سینه ، بازوها و پاها متصل می کند.
برای اطمینان از اینکه الکترودها به درستی به پوست شما چسبیده اند ، ممکن است مجبور به تراشیدن موهای این نواحی شود. این الکترودها به سیم هایی متصل هستند که از طریق این سیم ها به دستگاه EKG متصل می شوند.

در طول آزمون ، هنگامی که دستگاه فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند و اطلاعات را روی یک نمودار قرار می دهد ، باید روی میز دراز بکشید، حرکت نکنید و آرام باشید و به طور طبیعی نفس بکشید. شما نباید در طول آزمون صحبت کنید. پس از گرفتن نوار قلب ، الکترودها برداشته  می شوند. کل مراحل کار حدود 10 دقیقه طول می کشد.الکتروکاردیوگرام چیست

انواع الکتروکاردیوگرام

سنجش استرس:

برخی از مشکلات قلبی فقط در حین ورزش ظاهر می شوند. در حین آزمایش استرس ، هنگام ورزش EKG از شما گرفته می شود. به طور معمول ، این تست در حالی که روی تردمیل یا دوچرخه ثابت هستید ، انجام می شود.

مانیتور هولتر:

مانیتور هولتر که به عنوان مانیتور ECG یا EKG سرپایی نیز شناخته می شود ، فعالیت قلب شما را در طی 24 تا 48 ساعت ثبت می کند و شما باید در این حیندر یک دفترچه یادداشت ا فعالیت های روزمره خود را ثبت کنید تا به پزشک به کمک نوار قلب و یادداشت های شما به تشخیص برسد.
الکترودهای متصل به سینه شما اطلاعات را روی یک مانیتور قابل حمل (می توانید در جیب خود ، کمربند یا بند شانه خود حمل کنید) که با  باتری کار می کند، میفرستند.

ضبط رویداد:

علائمی که زیاد اتفاق نمی افتند ممکن است به ضبط کننده رویداد نیاز داشته باشند. این شبیه به مانیتور هولتر است ، اما فعالیت الکتریکی قلب شما را دقیقاً در زمان بروز علائم ثبت می کند.
برخی از ضبط کننده های رویداد با شناسایی علائم به طور خودکار فعال می شوند. هنگام ثبت علائم ، سایر ضبط کننده های رویداد نیاز دارند که هنگام بروز علائم یک دکمه را فشار دهید. می توانید اطلاعات را مستقیماً از طریق تلفن برای پزشک خود ارسال کنید.

چه خطراتی وجود دارد؟

در صورت وجود ، خطرات کمی مربوط به EKG وجود دارد. برخی از افراد ممکن است در جایی که الکترودها قرار داده شده اند ، بثورات پوستی داشته باشند ، اما این معمولاً بدون درمان از بین می رود. افرادی که تحت آزمایش استرس قرار می گیرند ممکن است در معرض حمله قلبی قرار بگیرند ، اما این مربوط به ورزش است نه EKG.

EKG به سادگی فعالیت الکتریکی قلب شما را کنترل می کند. هیچ الکتریسیته ای ساطع نمی کند و کاملاً ایمن است.

آماده شدن برای EKG خود

از نوشیدن آب سرد یا ورزش قبل از EKG خودداری کنید. نوشیدن آب سرد می تواند باعث تغییر در الگوی الکتریکی آزمایش شود. ورزش می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهد.الکتروکاردیوگرام چیست

تفسیر نتایج یک EKG

اگر EKG شما نتایج عادی نشان دهد ، پزشک شما احتمالاً در یک ویزیت پیگیری با شما همراه خواهد شد.

اگر EKG شما علائمی از مشکلات جدی را نشان دهد ، پزشک فوراً اقدامات بعدی را متناسب با آن انجام خواهد داد.الکتروکاردیوگرام چیست

EKG می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد:

• قلب شما خیلی سریع ، خیلی کند ، یا نامنظم می زند
  • شما دچار حمله قلبی شده اید یا قبلاً دچار حمله قلبی شده اید
  • شما دارای نقص قلبی ، از جمله بزرگ شدن قلب ، کمبود جریان خون یا نقص مادرزادی هستید
  • دریچه های قلبتان مشکل دارند
  • شما عروق مسدود شده یا بیماری عروق کرونر دارید
  • پزشک شما از نتایج EKG شما استفاده می کند تا تشخیص دهد که آیا دارو یا درمان می تواند وضعیت قلب شما را بهبود بخشد.
منبع Health Line