0 ۳,۴۰۳

آنوریسم آئورت شکمی و توراسیک

آنوریسم آئورت شکمی و توراسیک –  آنوریسم یک منطقه ضعیف شده در شریان اصلی است که خون را به بدن می رساند (آئورت). هنگامی که آئورت ضعیف است ، فشار خون به دیواره رگ می تواند باعث برجستگی آن مانند یک بالون (آنوریسم) شود. آنوریسم آئورت می تواند در هر نقطه از آئورت(از قفسه سینه تا شکم) ایجاد شود.

آنوریسم آئورت شکمی چیست؟

اگر آنوریسم آئورت شکمی دارید ، به این معنی است که قسمت پایین آئورت – در شکم – ضعیف شده و برآمده است. این یک بیماری جدی است زیرا اگر قسمت بزرگ آئورت ترکیده باشد ، خونریزی کرده و می تواند کشنده باشد. پس پزشک باید شما را تحت نظر بگیرد تا در صورت نیاز جراحی انجام دهد.

علائم آن چیست؟

اغلب علامتی ندارد. برخی از آنوریسم ها به تدریج بزرگ می شوند. برخی دیگر به سرعت رشد می کنند و برخی دیگر هرگز رشد نمی کنند. از علائم آنوریسم آئورت:

• درد در اعماق شکم یا در کنار آن
  • کمر درد ناگهانی و شدید
  • احساس ضربان قلب در شکم شما

علل آنوریسم شکمی چیست؟

• سیگار کشیدن و استفاده از انواع دیگر تنباکو
  • سخت شدن رگهای شما که به آن تصلب شرایین می گویند
  • بیماری های عروق خونی
  • عفونت در آئورت
  • ژنتیک
  • ضربه (مثل یک تصادف رانندگی)

چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر پزشک بعد از گرفتن شرح حال و معاینه شما، به آنوریسم آئورت شکمی شک کند، این بررسی ها را آنجام میدهد:

• سونوگرافی شکم
  • MRI
  • CT-Scan

گزینه های درمان:

اگر علائمی ندارید و آنوریسم شما کوچک است ، احتمالاً برای بررسی اندازه و رشد آن به آزمایشات منظم نیاز خواهید داشت. اما اگر سریع رشد کند یا مشکلی برای شما ایجاد کند ، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که آن را عمل کند. او قسمت آسیب دیده آئورت را بیرون آورده و لوله ای به نام گرافت را جایگزین آن خواهد کرد. در برخی موارد ، ممکن است بتوانید روشی به نام جراحی اندوواسکولار را انجام دهید. این روش کمتر تهاجمی است.

آنوریسم آئورت توراسیک(سینه ای):

آنوریسم آئورت قفسه سینه غالباً به آرامی و معمولاً بدون علائم ایجاد میشود و تشخیص را دشوار می کند. برخی از آنوریسم ها هرگز پاره نخواهند شد. بسیاری از آنها کوچک شروع می شوند و کوچک می مانند ، اگرچه برخی با گذشت زمان گسترش می یابند. پیش بینی اینکه آنوریسم آئورت به چه سرعتی ممکن است رشد کند دشوار است.

با رشد آنوریسم آئورت توراسیک ، برخی از افراد ممکن است متوجه این علائم شوند:

• حساسیت یا درد در قفسه سینه
  • کمردرد
  • گرفتگی صدا
  • سرفه

آنوریسم آئورت قفسه سینه نسبت به آنوریسم هایی که در قسمت تحتانی آئورت (آنوریسم آئورت شکمی) تشکیل می شوند ، کمتر رایج است.

پارگی آئورت از عوارض اصلی آنوریسم آئورت توراسیک است. پارگی آنوریسم آئورت می تواند منجر به خونریزی داخلی تهدید کننده زندگی شود. به طور کلی ، هرچه آنوریسم بزرگتر باشد ، خطر پارگی آن بیشتر است. از دیگر عوارض آنوریسم آئورت ، خطر لخته شدن خون است. لخته های کوچک خون می توانند در ناحیه آنوریسم آئورت ایجاد شوند. اگر لخته خون از دیواره داخلی آنوریسم کنده شود، می تواند رگ خونی را در جای دیگر بدن شما مسدود کند و عوارض جدی ایجاد کند.

علائم و نشانه هایی که آنوریسم آئورت توراسیک
شما ترکیده است عبارتند از:

• درد ناگهانی ، شدید و مداوم قفسه سینه یا کمر
  • دردی که به پشت شما انتشار می یابد